چسب کاشی چیست و چه ویژگی ها و کاربردی دارد؟

از چسب کاشی و چسب سرامیک پودری برای نصب کاشی، سرامیک و سنگ روی سطوح صاف، آجر استفاده می‌شود. در گذشته از روشهایی مانند دوغاب یا ملات سیمان و ماسه برای نصب انواع کاشی‌ها استفاده می‌شده است. امروزه انواع چسب کاشی و چسب سرامیک با فرمولاسیون های مختلف وارد بازار شده اند که جایگزین چسب های کاشی قدیمی شده و مشکلات آنها را بر طرف نموده اند.
چسب کاشی و سرامیک پودری مدرن فیکس بر پایه سیمان تقویت شده با پلیمر  ساخته شده است که  قدرت چسبندگی بسیار بالا و نیز قابلیت استفاده در زیرساخت‌های مختلف را دارد. این محصول تنها با افزودن آب آماده می شود و این ویژگی را دارد که پس از خشک شدن مستحکم بوده و در برابر نفوذ آب مقاومت بالایی دارد.
چسب‌ کاشی و چسب سرامیک پودری قابلیت استفاده در نصب انواع سرامیک و کاشی ، کف پوش فضاهای خشک و مرطوب در داخل و خارج ساختمان‌ها، انواع دیوارهایی که مصالح مختلف سیمان ، آجر و بتن ساخته شده اند، انواع محصولاتی که بر پایه پرسلان هستند ، گرانیت و همچنین برای نصب سنگ‌های آنتیک طبیعی و غیر طبیعی به ویژه در مکان‌هایی مانند سازه‌های استخر  که در برابر نفوذ رطوبت قرار دارند ، را دارا می باشد.
در ترکیب چسب کاشی و سرامیک پودری از فیلرهای میکرونیزه و همچنین رزین های پلیمری استفاده می شود که مقاومت کششی و قدرت چسبندگی این محصول را افزایش داده و سبب برتری آن نسبت به سایر انواع چسب های قدیمی شده است. این ویژگی های چسب کاشی و چسب سرامیک پودری را به بهترین گزینه برای استفاده در فضاهای باز و نیز نصب کف پوشها سنگ فرش یا پاسیو  تبدیل کرده است.
چسب کاشی یک متریال به نسب جدید است، که در بند کردن مصالح ساختمانی مختلف و ایجاد اتصال و استحکام در کاشی کاری و سرامیک کاری مورد استفاده قرار می گیرد. چسب کاشی به علت مواد تشکیل دهنده آن مزایای فراوانی نسبت به ملات سنتی کاشی کاری دارد. این مصالح ساختمانی در کیسه هایی به صورت آماده به بازار عرضه می شود. اجرای چسب کاشی در ساختمان سازی روند ساده ای دارد، به این شکل که ملات آماده را با آب مخلوط کرده و درزهای خالی بین کاشی، سرامیک، سنگ و موزاییک را پر می کنند.
ترکیبات چسب کاشی و سرامیک

چسب کاشی از ترکیب مواد شیمیایی و معدنی نظیر؛ سیمان پورتلند غیرآلی، ماسه ریز و افزودنی های چسبدار تهیه می شود. در تهیه چسب کاشی سعی شده موادی به کار گرفته شود که بالاترین قدرت چسبندگی را داشته باشد، تا حد ممکن سبک باشد و همچنین در نحوه اجرا و کاشی کاری کمترین انرژی و زمان را بگیرند.
ویژگی های چسب کاشی و سرامیک

چسب کاشی در متریال و ترکیبات و همچنین نحوه استفاده مزیت های فراوانی نسبت به مصالح دیگری که در کاشی کاری به کار گرفته می شود، دارد. از این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·   قدرت بالای چسبندگی

چسب کاشی نسبت به ملات­های دیگری که در کاشی کاری به کار گرفته می شود، قدرت چسبندگی بیشتری دارد. این ویژگی نشئت گرفته از عناصر موجود در آن می باشد.

·   مقاومت و استحکام بالا

چسب کاشی آماده بعد از خشک شدن مقاومت فوق العاده ای در مقابل فشار دارد و همچنین موجب مستحکم شدن سازه می شود. استحکام بالای چسب کاشی باعث می شود، سازه مورد نظر در مقابل بارهای ساختمان و رویدادهایی نظیر زلزله کمترین آسیب را ببیند.

·   قابلیت ضد آب بودن

چسب کاشی در مقابل آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد. در واقع بعد از به کارگیری این نوع ملات در کاشی کاری و خشک شدن آن، نفوذ آب و رطوبت به سازه مورد نظر به طور تقریبی به صفر می رسد. این ویژگی در کاشی کاری سرویس های بهداشتی و حمام ها به شدت به کار می آید.

·   نحوه اجرای ساده چسب کاشی

هر کسی که ذره ای ساخت و ساز بداند می تواند به راحتی از چسب کاشی استفاده کند. سبک بودن این نوع ملات نیز به سهولت اجرای این مصالح ساختمانی کمک می کند.

·   صرفه اقتصادی

چسب کاشی به علت قدرت چسبندگی بالایی که دارد،  در کاشی کاری به مقدار کمتری نسبت به ملات های دیگر استفاده می شود. این موضوع به علاوه دیگر ویژگی های منحصر به فرد آن، باعث شده که چسب کاشی مصالح ساختمانی کم هزینه ای محسوب شود.