اجرای نما با ملات و سیمان روشی است که معمولا برای دیوارهایی که تراز نیستند ایده خوبی خواهد بود اما سرعت پیش‌روی بسیار کندی دارد. روش دیگر در این زمینه استفاده از سیستم نمای خشک است که به جای استفاده از ملات برای اتصال پنل‌های رسی و سنگ از لوازم فلزی همچون پیچ و ریل و غیره بهره می‌گیرند. سیستم نمای خشک را بیشتر برای اجرای نماهای شیشه، کامپوزیت، سنگ و سرامیک به کار می‌برند. استفاده از چسب مخصوص آجر نما نیز یکی دیگر از روش‌های اتصال اجزای نما است. استفاده از چسب بیشتر در زمینه نماهای آجری، کاشی و … کاربرد دارد.

چسب مخصوص آجر نما چیست؟

این چسب قادر است مصالح ساختمانی همچون آجر، بتن، محصولات گچی،  کاشی و از این دست محصولات را با توجه به خصوصیات هر یک از مصالح به یکدیگر و دیگر سطوح بچسباند. این محصول به صورت افزودنی بوده یعنی به شکل پودری و خشک ترکیب می‌شود.
از خصوصیات چشمگیر این چسب می‌توان به قدرت چسبندگی بالا و دائمی، استحکام، درصد مصرف کم و قیمت مناسب آن اشاره کرد. همچنین مقاومت بالای این چسب در برابر رطوبت، آن را به محصولی منحصربفرد تبدیل کرده است. این محصول تمام این ویژگی‌ها و مزایای عالی را بدون افزودن ماده دیگری داراست.
از این گذشته از دیگر مزایای چشمگیر این محصول می‌توان به بی‌خطر بودن آن اشاره کرد که خنثی و غیر قابل اشتعال است. فقط باید مراقب باشید از تماس آن با دست، چشم و دهان خودداری کنید. این محصول به مدت سه سال در بسته‌بندی اولیه خود قابل نگهداری است. همچنین جهت شرایط نگهداری آن  تنها کافیست از تابش مستقیم نور خورشید، یخبندان و رطوبت در امان باشد و در دمای ۵ الی ۳۵ درچه سانتی‌گراد نگهداری شود.

اجرای نمای آجری با چسب مخصوص آجر

انتخاب چسب مخصوص آجر نما باید دقیق و سنجیده بوده و با خصوصیات فنی محصول قابل اجرا در نما همخوانی داشته باشد. چسب مناسب در اینباره مهم است و نیاز به مطالعات مهندسی دارد. نمی‌توان در انتخاب چسب مخصوص آجر همانند ملات و سیمان عمل کرد چرا که اجرای نما با روش ملات با یک استادکار با تجربه نیز قابل اجرا خواهد بود. عملکرد این چسب همانند یک ماده الاستیک است که قادر به زیر سازی و جذب حرکات ارتعاشی آجر یا کاشی کار شده دارد. برای اجرای نمای آجری قبل از به کار بردن چسب باید پلاستر سیمانی روی دیوار اجرا شده باشد.
چسب استفاده شده باید به درستی در قسمت پشتی آجر پخش شود و هیچ بخشی از آجر بدون چسب نماند. زیرا ممکن است که در فصل سرما در صورتی که بارندگی روی بدهد و محیط پر از آب شود، آب می‌تواند از محل‌های درزبندی شده وارد شده و احتمال یخ‌زدگی بوجود آید. با این کار آجر از سطح نما کنده می‌شود. برای جلوگیری از این امر در اجرای نمای آجری باید بندکشی به طور دقیق انجام شود تا از نفوذ احتمالی آب جلوگیری به عمل آید